Richard Strauss B-Day, Podcast : Salome / Aus Italien / Don Quixote / Ein Heldenleben etc. [reblog]

Oannes podcast / tribute to Richard Strauss!

🎧 click on the image to see original post and listen…

Σαν σήμερα, 11 Ιουνίου 1864, στο Μόναχο, γεννήθηκε ο συνθέτης και διευθυντής ορχήστρας Richard Strauss, “η μεγαλύτερη” σύμφωνα με τον Glenn Gould “μουσική φυσιογνωμία του 20ου αιώνα”.
Συνέθεσε το πρώτο του έργο στην ηλικία των 6. Περνώντας, νεώτατος ακόμα, από την επιρροή των Schumann – Brahms σ’ εκείνην των Liszt – Wagner, θα γινόταν ο πιο διάσημος εκπρόσωπος της “νέας μουσικής” στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτό χάρη κυρίως σε μια σειρά από συφωνικά ποιήματα – tone poems, αλλά και όπερες, συμφωνική μουσική και μουσική δωματίου. Ανάμεσα στα πολλά που μπορούν να ειπωθούν γι’ αυτόν, είναι ότι, η αισθητική της “κινηματογραφικής μουσικής” χρωστάει τα μέγιστα στο ηρωικό πνεύμα και την ηχητική πολυτέλεια των συμφωνικών του ποιημάτων. Υπεύθυνος άλλωστε γι’ αυτό, ήταν ο συνθέτης με την μεγαλύτερη επιρροή στην μoυσική του Χόλιγουντ, ο Erich Wolfgang Korngold – απόστολος του Strauss.
Ακούμε αποσπάσματα από τα συμφωνικά του ποιήματα Aus Italien, Don Quixote, Ein Heldenleben. Επίσης συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου και το μοναδικό “Im Abendrot” από τα Τέσσερα Τελευταία Τραγούδια, 1948, γραμμένα ένα χρόνο πριν απ’ το θάνατο του συνθέτη… Επίσης βλ. προηγούμενο post: RICHARD STRAUSS [1864-1949] – METAMORPHOSEN, performed by BERLINER PHILARMONIKER, dir. SIMON RATTLE

On this date, June 11, 1864, the composer and conductor Richard Strauss was born in Munich. According to Glen Gould, “he was the greatest musical figure of the 20th century”. He wrote his first work at 6. Passing, still new, from Schumann’s, Brahms’ influence to that of Liszt’s & Wagner’s, he would become the most famous representative of “new music” in the late 19th and early 20th centuries. This thanks mainly to a series of tone poems, and also operas, symphonic and chamber music.
Among so many things that can be said about him is that the aesthetics of “cinematic music” owe a lot to the heroic spirit and the sonic luxury of his music. After all, the most influential film composer of all time, Erich Wolfgang Korngold, was a devoted Straussian…
We hear excerpts from his tone poems Aus Italien, Don Quixote, Ein Heldenleben.Also chamber music, an excerpt from his opera Salome and the exquisite “Im Abendrot” from Four Final Songs, 1948, written a year before the composers passing … Check also previous post: RICHARD STRAUSS [1864-1949] – METAMORPHOSEN, performed by BERLINER PHILARMONIKER, dir. SIMON RATTLE

◼︎

On the podcast:
0:00 AUS ITALIEN – 1. Andante 9:25 SALOME – Dritte Szene Wo Ist Er, Dessen Suendenbecher Jetzt Voll Ist 13:49 DON QUIXOTE – Variation V Die Waffenwache 17:39 SYMPHONIA DOMESTICA – 2. Scherzo – 23:55 Stndchen (G-Dur) Fr Violine, Viola, Violoncello Und Klavier 29:19 EIN HELDENLEBEN – Der Held 33:41 VIER LETZTE LIEDER – Im Abendrot

Enjoy!

and

Stay Safe!

Happy to hear your thoughts

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.