Johann Sebastian Bach B-Day Tribute! [reblog]

A brilliant tribute by Oannes!

from Oannes blog…
🎧 click on the image to see original post and listen…

Σαν σήμερα, 31 Μαρτίου 1685,  στο ‘Αιζεναχ, γεννήθηκε ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ο μεγαλύτερος συνθέτης όλων των εποχών. Στο έργο του σημειώνεται η αποκορύφωση του μπαρόκ ως είδους, ενώ, σύγχρονοί του συνθέτες, με επικεφαλής τους γιούς του, οδηγούν ήδη τη μουσική σε νεωτερικά μονοπάτια, περισσότερο μελωδικά, λιγότερο δαιδαλώδη. Ο Μπαχ, αγέρωχα ασυμβίβαστος με τις “επιταγές του καιρού”, θα ακολουθήσει δικό του δρόμο, παράγοντας ένα έργο που στέκεται πάνω από εποχές, κατηγοριοποιήσεις …και συγκρίσεις. Ακούμε τον Glenn Gould στην Toccata in C minor, BWV 911. Στη συνέχεια ο Hugh Banton, οργανίστας των Van Der Graaf Generator, στο θέμα και τις δυο πρώτες παραλλαγές Goldberg, εκτελεσμένα σε ηλεκτρονικό εκκλησιαστικό όργανο κατασκευασμένο από τον ίδιο [το “άλλο του επάγγελμα”…]. Η Ann Sophie Von Otter τραγουδά την άρια Sehet Jesus hat die Hand Chorus Wohin’, από τα Κατά Ματθαίον Πάθη. Οι I Musici στο τελευταίο μέρος [Menuetto, Trio 1, Pollaca, Trio 2] από το Βραδεμβούργιο Κονσέρτο Νο 1 και τέλος, ο Anton Webern, ο μεγάλος συνθέτης / μαθητής του Schoenberg ενορχηστρώνει, κάνοντας ελαφρώς …ανησυχητικό το Ricercar a 6, εξάφωνη φούγκα από την “Μουσική Προσφορά”.

*

On this date, March 31, 1685, Johann Sebastian Bach, the greatest composer of all times, was born in Eisenach. His work is the culmination of the Baroque genre, in a time where his contemporary composers lead  music to new paths, less complex and more melodic. Bach, imperiously incompatible with the trends, would follow his own path, producing a work that stands beyond eras, categorizations … and comparisons. We listen to Glenn Gould on Toccata in C minor, BWV 911. Then Hugh Banton, keyboardist of  Van Der Graaf Generator on the Aria and the first two Goldberg Variations, performed on an electronic church organ made by himself [that’s his “other” profession]. Ann Sophie Von Otter is on the aria Sehet Jesus hat die Chorus Wohin’, from St. Matthew Passion. I Musici perform the last part [Menuetto, Trio 1, Pollaca, Trio 2] from Brandenburg Concerto No 1. And finally, Anton Webern, the great composer / Schoenbeg’s advocate, orchestrates Ricercar a 6, a six-voice fugue from Musical Offering, making it sound slightly …worrying.

Stay Safe!🏡

More about these reblogs

Lately I have been rebloging music videos from Oannes new blog. For my friends who didn’t know, or wonder why…. Oannes [aka Socratis Papahatzis] is my husband, partner in life and music and the one with my undying admiration. Together we have a band MK-O [the music of Marina Kanavaki & Oannes]. So, it’s my pleasure to share with you his [and mine] musical selections. Although here I reblog mainly his musical selections, he writes exceptional articles on various topics [some may need translation], so do visit his site. He has my highest recommendation!

4 replies »

  1. Hahaha! My eyes fooled me. I thought I read John Sebastion…you know from the 60’s band The Lovin Spoonful.
    I got all excited… OH Bach! LOL heading to Oannes to listen to Bach!
    xoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxo

    Liked by 1 person

Happy to hear your thoughts

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.